sunnuntai 11. lokakuuta 2015

Viikko 41: Minimibudjettiviikko

Lokakuusta tuli erilaisten sattumusten kautta minulle taloudellisesti haastava kuukausi ja sen vuoksi yksi viikko siitä oli hyvä pyhittää aiemmin suunnitellulle minimibudjettiviikolle. Viikon tarkoituksena oli selvitä minimaalisella rahankäytöllä eläen kuitenkin mahdollisimman normaalisti. Viikkotehtävän rajoitteita olivat mm. seuraavat asiat: en saanut tehdä "rehellistä työtä" eli tienata rahaa tekemällä töitä enkä ottaa velkaa. Viikon alkaessa minulla oli varastossa ainoastaan viime viikon jääkaapin tyhjennysyrityksestä jäljelle jääneet asiat eli tilkka mehutiivistettä, muutama kanamuna, voita, ketsuppia, öljyä ja punasipulia. Virallista tavoitetta viikolle minulla ei ollut, mutta yritin selvitä viikosta alle 20 eurolla. Etukäteen ajattelin kerääväni pulloja ja tölkkejä, jotta saisin hieman ylimääräistä taskurahaa ja voisin syödä viikon aikana edes jotain muuta kuin makaronia.

Lähtökohdat viikolle.

Viikko alkoi melko mainiosti, koska opiskelukaverini MikkoN maksoi (tietämättä viikkotehtävästä) 2,50 €uron velat tarjoamalla minulle yliopistolla lounaan ja siihen päälle jälkiruokakahvit. Maanantaina vietetiin sopivasti ”Maailman opettajien päivää” ja SOOL Ry:n (Suomen Opettajaksi Opiskelevien Liiton) edustajat tarjosivat kahvia ja keksiä yliopistolla. Gradutyöskentelykin sujui mukavasti, kun pääsi hakemaan välipalaa ilmaiseksi. Maanantaina ainoa taloudellinen kulu oli lopulta makaronipussin ostaminen (28snt), koska tein makaronien lisukkeeksi munakasta jäljellä olevista kanamunista. Illalla opiskelukaverini MikkoA kävi hakemassa minut kaveriksi McDonaldsiin ja koska en itse voinut ostaa mitään niin Mikko tarjosi minulle pari juustohampurilaista iltapalaksi. Maanantain jälkeen minulla oli mennyt siis omaa rahaa 28 senttiä ja olin saanut ravintoa normaaliin tapaan.

SOOL tarjosi maanantaina välipalakahvit ja -keksit.

Tiistaina hyvä onni jatkui, kun vuorossa oli liikuntailtapäivä. Meidän joukkueemme FC LOKOmotiv voitti liikuntailtapäivän jalkapallon rentosarjan toista kertaa peräkkäin ja palkintona saimme voittojuoman lisäksi liput liikuntailtapäivän jatkobileisiin Ilonaan. Tiistai meni siis odotettua juhlallisemmin ja vaikka kävin Ilonassa niin taloudellisesti kyseinen reissu ei ollut tappiollinen. Keskiviikkona söin hyvin kevyesti ja kun olin saanut pullonpalautusrahoja tähän mennessä mukavasti niin tilanne näytti viikon osalta erittäin hyvältä. Torstaina tein välitilannelaskelman ja totesin, että olen itse asiassa muutaman euron voitolla. Tämän vuoksi päätin vähän hullutella ja kävin ostamassa ainekset makaronilaatikkoa varten ja siihen päälle vielä 63 senttiä maksaneen vehnäpatongin. Perjantaihin mennessä olin minimibudjettiviikolla 93 senttiä voitolla ja keskiviikkoa lukuun ottamatta olin elänyt tavallaan ”normaalisti” ja syönyt riittävästi.

Mestarijoukkue FC LOKOmotiv.

Viikonloppua varten minulla oli siis hyvä tilanne, koska epävirallinen tavoitteeni oli käyttää/jäädä tappiolle viikon aikana maksimissaan 20 euroa ja tässä vaiheessa minulla oli viikonloppua varten sen verran vielä käytössä. Perjantaina pärjäsin vielä torstaina tehdyllä makaronilaatikolla ja pienellä välipalalla. Lauantaina pidimme viikonlopun kunniaksi lentopallon EM-kisojen studio- ja saunailtaa kavereiden luona ja koska viikko oli mennyt taloudellisesti vakaasti niin kukkaroa ei paljon painanut se, että maksoin 5,50 €uroa yhdessä tehdyistä tortilloista. Olin tähän mennessä syönyt sen verran yksipuolisesti ja tylsästi, että tortillat maistuivat oikein mainiosti lauantai-iltana, vaikka niistä joutuikin maksamaan melko paljon. Lauantai-iltana tein budjettilaskelman vielä sunnuntaita varten: olin käyttänyt hieman alle 20 euroa rahaa ruokaan, mutta toisaalta olin saanut hieman yli 15 euroa voittoa mm. pullonkeräyksen ansiosta. Olin siis vain pari euroa tappiolla. Se tarkoitti sitä, että viikotehtäväsuoritus alkoi olla melko hyvissä kantimissa. Mietin kuitenkin, miten kruunaisin parhaiten tämän minimibudjettiviikon mahdollisimman hyvällä, mutta halvalla tavalla. Kävin sunnuntaina palauttamassa pulloja Lidliin ja niillä rahoilla ostin kalapuikkoja ja ruisleipää sekä Siti-colaa. Halvalla mentiin siis viikon viimeinenkin päivä.

Torstain ateriana oli makaronilaatikkoa ja patonkia.

Tämä viikko eteni alusta alkaen hieman eri tavalla kuin etukäteen ajattelin. Jos en olisi kerännyt ja palauttanut viikon aikana pulloja ja tölkkejä, enkä kaupannut omaa liikuntailtapäivän jatkolippua, eivätkä kaverit olisi olleet anteliaita niin siinä tapauksessa minulla olisi mennyt viikon aikana hieman yli 20 euroa rahaa. Toisaalta jos näin ei olisi käynyt niin olisin toki elänyt säästeliäämmin ja esimerkiksi tiistai olisi ollut hyvin erilainen päivä. En kuitenkaan lähtenyt tahallani itseäni kiduttamaan, vaan elin hetkessä ja otin vastaan mitä eteen tuli. Sen vuoksi viikkotehtäväsuoritus oli onnistunut. Jos miettisi tarkemmin omaa rahankäyttöään ja haluaisi elää halvalla niin voisi säästää nopeastikin melko paljon. Minä tein tätä viikkotehtävän ja toisaalta myös osittaisen ”pakon” edessä. En osaa sanoa, minkä verran minulla menee normaalisti viikon aikana rahaa, mutta pienillä valinnoilla säästin ainakin tällä viikolla muutamia euroja.

Viikon kruunannut ateria.

Ruokaostoksiin käytiin viikon aikana yhteensä 20,18 €uroa ja viikon aikana sain kerättyä rahaa mm. pullonpalautuksilla 17,40 €uroa. Tällä tavoin laskettuna jäin viikon aikana tappiolle 2,78 €uroa. Jos kuitenkin lasken mukaan ne asiat, joista viikon aikana en maksanut ja sain "ilmaiseksi" niin arvioni mukaan näitä hyötyjä sain viikon aikana yhteensä n. 26 €uroa. Eli laskentatavasta riippuen budjettini viikon aikana oli joko -20,18 €uroa, -2,78 €uroa tai +23 €uroa. Loppujen lopuksi tällä ei ole minulle mitään väliä. Tärkeämpää oli se, että sain säästettyä rahaa melko paljon viikon aikana. Ilman viikkotehtävän painetta en olisi ihan tällä tavalla elänyt ja se olisi kostautunut viimeistään kuun loppupuolella. Eipähän tarvitse lähteä dyykkaamaan, koska  se ei ole kovinkaan miellyttävää hommaa. Nyt on testattu sekin.


Ilmaiseksi viikon aikana:
→ Yksi opiskelijalounas, 6 kuppia kahvia, keksiä, 2 juustohampurilaista, voittoskumppa, sisäänpääsy ja narikka Ilonaan, muutamia virkistysjuomia sekä dyykkauksen löydöt. Lisäksi minulla oli jääkaappiin jäänyt edellisviikolta punasipulia, ketsuppia, öljyä ja kanamunia.



Viikon ruokamenu:- Yliopistolounaat (x2), makaronia ja munakasta, juustohampurilaisia (x2), ranskalaisia ja kalapuikkoja, lihamakaronilaatikkoa, tortilloita ja ruisleipää.

Pelkkään makaroniin ei tarvinnut viikon aikana tyytyä.


Viikko 42: World of Warcraft- eli "WoW"-viikko


Monet tämän vuoden viikkotehtäväni ovat olleet liikunnallisia ja jonkinlaista taitoa vaativia/kehittäviä, mutta tajusin suunnittelu-ja täydennysviikolla, että musiikkiviikkotehtävän lisäksi minulta puuttuu kunnollinen peliviikkotehtävä. Jo viime keväänä oli puhetta opiskelukaverini Mikon kanssa, että voisin ottaa yhdeksi viikkotehtäväksi World of Warcraft-viikon ja nyt se on luvassa! Olen kuunnellut sivukorvalla vuosien varrella muutamien kavereiden kokemuksia ”WoW:ista”, mutta itse en ole sitä koskaan pelannut. Minun pelikokemukseni konsoli- ja tietokonepelimaailmasta ovat pääasiallisesti urheilupeleistä. Viime keväänä seurasin yhtenä peli-iltana, kun opiskelukaverini pelasivat WoW:ia, mutta en minä siitä silloin(kaan) juuri mitään ymmärtänyt. Lähden kuitenkin jälleen viikkotehtävän merkeissä tutustumaan itselleni hieman oudompaan maailmaan ja yritän hahmottaa, mikä tässä pelissä on niin hienoa. Fiilikset tätä viikkotehtävää kohtaan ovat hyvin samankaltaiset kuin ennen Harry Potter-viikkoa. Aion aloittaa WoWiin tutustumisen ja sen pelaamisen heti kun sunnuntai vaihtuu maanantaiksi. Epätietoisella innokkuudella odotan tätä viikkoa, kun poistun melko kauaksi omalta mukavuusalueeltani. 

Live to win!

2 kommenttia:

  1. Meinasikko sen ilmasen pätkän pelata siitä? Voi jäädä viikkotehtävä aika lyhyeks. Itekki joku vuos sitten pelasin siihen level 20 asti ja siihen se jäi.

    VastaaPoista
  2. Kiitos huolesta Sampo! Selvitin WoW-mestarilta ja viikkotehtävän mentorilta (MikkoN), että tällä minun versiolla voin edetä niin pitkälle kun viikossa ehdin. :)

    VastaaPoista